Terug naar overzicht       Terug naar Johannes Moreau

Anna van Donk (1811-1894)
(Overleden 24-02-1894, akte opgesteld 19-4-1894)

Anna van Donk is de oudste zus van Catharina van Donk en de schoonzus van Johannes Moreau. Ze overlijdt in februari 1894, op 83-jarige leeftijd, 4 maanden voor haar zus Catharina. Ze laat alles na aan deze zus.

"Verlaart: dat op den 24 februari 1894 te Princenhage, alwaar zij haar laatste woonplaats had, is overleden Anna van Donk, bij testament, verleden van den notaris G.W. Bossers te Princenhage den 24 december 1879, tot haare eenige en algeheele erfgename benoemd hebbende haar zuster: Catharina van Donk voornoemd."

Er wordt nog wel even gemeld dat zonder testament ("bij versterf") alles over haar zus en de kinderen van haar andere zus en haar twee broers zou worden verdeeld. Maar dat is een formaliteit. Er is geen sprake meer van een hypotheekschuld of van grondbezit. De hypotheek is in 1884 afgelost en het huis en grond is in november 1883 verkocht. Begrafeniskosten zijn 83 gulden, dat is best ruim.

Alles bij elkaar laat ze niet veel na, behalve wat boedel. Na aftrek van de begrafeniskosten laat ze 266.75 gulden na.

Memorie van aangifte voor het recht van successie der nalatenschap van Anna van Donk.

De ondergeteekenden: Catharina van Donk, weduwe van Jan Moreau, zonder beroep, wonende te Princenhage ter zake dezer aangifte woonplaats kiezende ten Raadhuize van Princenhage.

Verklaart: dat op den 24 februari 1894 te Princenhage, alwaar zij haar laatste woonplaats had, is overleden Anna van Donk, bij testament, verleden van den notaris G.W. Bossers te Princenhage den 24 december 1879, tot haare eenige en algeheele erfgename benoemd hebbende haar zuster: Catharina van Donk voornoemd.

Dat bij versterf tot hare nalatenschap zouden zijn geroepen geweest

1. hare zuster Catharina van Donk voor 1/4
  2. de kinderen harer vooroverleden zuster Adriana van Donk, uit haar huwelijk mwet Willem Frijters, genaamd Bartholomeus en Cornelis Frijters samen voor 1/4
  3. de kinderen van wijlen haar broeder Bartholomeus van Donk, genaamd Johanna en Adriana van Donk, samen voor 1/4
  4. het enig kind van wijen harer broeder Antonie van Donk, genaamd Adriana van Donk, voor 1/4 gedeelte.

Dat de overledene geene goederen als bezwaarde erfgename of in vruchtgebruik bezat en dat door haar overlijden geene periodieke uitkeringen bij opvolging zijn overgegaan of zijn vervallen.

Dat hare nalatenschap bestond uit de navolgende zaken:

1. de helft in eenen inboedel geschat op eene verkoopwaarde
    ten dage van het overlijden van f 100,-
    hiervan 1/2 : ......................f 50,-

2. contante gelden ................f 300,-

Samen ............................ f 350,-

De begrafeniskosten der overledene hebben
bedragen de som van ......... f 83.25

Eindelijk dat door niemand behalve de opgenoemde erfgenamen iets uit deze nalatenschap wordt geerfd of verkregen

Princenhage 3 April 1894

Handmerk XX Catharina van Donk, gesteld in onze tegenwoordigheid van ......

Bron: BHIC
Plaats: Princenhage
Overledene Anna van Donk
overleden op 24-02-1894 te Princenhage.
Memories van successie Breda deel 152,
Gemeente: Breda